בידור

אי אפשר להתעלם מהתופעה

תכניות הריאליטי נמצאות בכל מקום; בואו נדבר רגע על איך הן משפיעות עלינו

"התכנים המציאותיים לכאורה שמוצגים לנו בריאליטי לא בהכרח משקפים את המציאות"

 ראש אחד   |   17/09/2016  |    |    |    | 

 

 

בואו נודה באמת, לכל אחד מאיתנו יש לפחות תכנית ריאליטי אחת שהיא "גילטי פלז'ר" שבה הוא צופה באדיקות. אנחנו שואבים הנאה רבה מצפייה בחייהם של אחרים ולעתים אף משליכים את אירועי התכנית על חיינו ומתנהלים לפיהם. איך הריאליטי משפיע עלינו גם כשאנחנו לא צופים בו? ולמה בעצם אנחנו נהנים ממנו כל כך? הצצנו לתוך מציאות הטלוויזיה של ימינו.

 

 

תופעת תכניות הריאליטי פרצה בשנות ה־90 ומאז היא ממשיכה להתפתח ולהשתלט על המסך, ולא נראה שהיא עתידה להיעלם בקרוב. אנחנו כבר מכירים היטב את תכניות הריאליטי, ואין ספק שהן חלק בלתי נפרד מחיינו כצרכני טלוויזיה. לפני עידן הריאליטי בלטו בנוף הטלוויזיוני סדרות תוכן מקוריות בהשתתפותם של שחקנים מקצועיים, ואילו כיום בולט במיוחד תיעוד מציאות יומם של אנשים שאינם שחקנים, אף שגם הם לוהקו בקפידה כדי לבדר אותנו. הריאליטי מתבטא בתחרויות כישרונות, בתכניות שידוכים ולעתים גם בתיעוד חייהם הפרטיים של אנשים אמיתיים. לא פעם יש התערבות בתוכן ה"אמיתי" כדי להעלות את הרייטינג. יצאנו לבדוק איך הכול התחיל ואיך הריאליטי משפיע על חיינו בעזרת גידי יהושע, יוצר ומפתח פורמטים מקוריים ותכנים לטלוויזיה ומרצה לקולנוע וטלוויזיה.

 


איך השתלט הריאליטי על המסכים?

 


"הריאליטי הגיע לארץ די באיחור, כמה שנים לאחר שהוא התחיל בארצות הברית, למשל. כשהגיעו הפורמטים הקנויים מארצות הברית, החלה תחרות מאוד גדולה בין רשתות הטלוויזיה הישראליות - כולן רצו להשיג כמה שיותר רייטינג, כי רייטינג מושך פרסומות, ופרסומות מכניסות כסף לרשת. מהנתונים שהתקבלו בארצות אחרות היה ברור שתכניות הריאליטי הן מכונת רייטינג. הריאליטי מהסוג הישן, כמו שעשועונים למשל, יצר רייטינג נמוך, והצופים די התעייפו מלראות אותו. הזכייניות שפועלות כיום, קשת, רשת וערוץ 10, מעדיפות ריאליטי גם בגלל זמן הפקתו - הוא משמעותית קצר יותר מיצירת סדרת טלוויזיה, שההפרש בין זמן כתיבתה להפקתה בפועל עשוי להגיע לשנתיים ואף לשלוש שנים. בז'אנר הריאליטי, לעומת זאת, עוברת לעתים חצי שנה בלבד מרגע העלאת הרעיון של הפורמט ועד לרגע שהוא עולה על המסך. מלבד הסיבות הטכניות האלה, יש בארץ עניין רב בדברים שנוצרים ומצליחים בחו"ל - השאיפה להידמות לחו"ל היא לא רק כלכלית אלא גם תרבותית. לדעתי, חלק מהתרבות הישראלית היא לנסות ולהשתדרג לפי הסטנדרטים שמעבר לים".

 


אתה חושב שלתכניות הריאליטי כיום יש את אותו הכוח בטלוויזיה כמו שהיה להן בעבר, כשהתופעה הייתה חדשה וחדשנית?

 


"יש היום איזושהי עייפות מריאליטי. התכניות כיום לא גורמות לאותה התרגשות שהייתה לפני שש או שבע שנים, כשהכול התחיל ופורמטים כמו 'האח הגדול' או 'הישרדות' הגיעו לטלוויזיה הישראלית בפעם הראשונה והביאו לצופה משהו חדש לחלוטין שלא הכיר לפני כן".

 


אז יכול להיות שבקרוב כמות תכניות הריאליטי בטלוויזיה תצטמצם מאוד?

 


"לכל תכנית טלוויזיה יש תוקף. אם תכנית הגיעה לשמונה עונות או אפילו יותר, זה הישג עצום מבחינתה, אבל בסופו של דבר כל הפורמטים מגיעים לקצם - גם אם זה לוקח הרבה זמן, אפילו כמה עשורים. אז כן, חלק מהפורמטים אכן נעלמים מהמסך לאט־לאט, אך הריאליטי עדיין מאוד חזק ומתחדש כל הזמן, אז אני לא בטוח שניפרד ממנו בזמן הקרוב".

 


לאור העייפות מהריאליטי, יכול להיות שסדרות המקור יחזרו להיות המוקד בערוצי הטלוויזיה?

 


"סדרות המקור מעולם לא אבדו לגמרי, אבל נראה שהפריים טיים מסתדר גם בלעדיהן, בעיקר מפני שהיום אפשר לצרוך הרבה יותר תכנים דרך הרשת והיוטיוב. היום יש הרבה יותר בחירה מפעם, מי שרוצה לצפות בסדרות בהמשכים יכול להסתדר טוב מאוד גם בלי שהן ישודרו בפריים טיים. יש עניין נוסף והוא מכירת הפורמטים לחו"ל - בישראל רוצים למכור כמה שיותר פורמטים של סדרות לחו"ל, ואם אין לסדרה כלשהי פוטנציאל להימכר, סביר להניח שלא ימצאו טעם לשדרה בארץ. אני רוצה להאמין שהערוצים המסחריים כן מעוניינים להחזיר את סדרות המקור למרכז הבמה, הבעיה היא שזה יקר להם".

 

הריאליטי שולט


תכניות הריאליטי כבשו את מסך הטלוויזיה שלנו - וגם את חייהם הפרטיים של חלקנו. תמיר ליאון, אנתרופולוג וחוקר תרבות צעירה, סיפר לנו כיצד משפיע הריאליטי עלינו בני הנוער.

 


למה בעצם בני נוער כל כך מתעניינים בריאליטי?

 


"הנוער מוקף בהמון רשתות חברתיות, תכניות ריאליטי, תכניות מקור ופלטפורמות פרסום, והוא מחפש אותנטיות. בניגוד לסדרות דרמה, למשל, תכניות ריאליטי מתיימרות לייצג את המצב האמיתי, להיות אותנטיות (אף שבפועל הן לא עושות זאת), ובגלל זה בני נוער מאוד מתעניינים בהן. הדמויות שמשתתפות בתכניות ריאליטי מתיימרות להציג תמונה אמיתית ככל האפשר, הן יגידו את 'כל האמת בפרצוף' כמו שי חי מ'האח הגדול'. הדמויות האלה יזכו לאהדה גדולה של הנוער לאו דווקא כי הן חכמות במיוחד - אלא כי הן כנות, או לפחות טוענות שהן כנות, וזה מה שהנוער מחפש".

 


איך משפיעות תכניות ריאליטי על מתבגרים?

 


"הנער הממוצע לא ישנה את ההתנהגות שלו עקב צפייה חד־פעמית בתכנית כלשהי - אלא בעקבות התופעה בכללותה. זוהי השפעה מתמשכת, והיא משפיעה במיוחד על בני נוער , מפני שאלה נמצאים בתהליכים התפתחותיים של חיפוש זהות, לעומת מבוגרים, שגיבשו כבר זהות, עמדות והתנהגויות קבועות. תהליך בניית הזהות כולל ניסויים שבוחנים איך מתקבלת התנהגות כזאת או אחרת בחברה. בעבר מי שהכריעו את הסוגיה הזאת, מי שקבעו את התקן להתנהגות, היו המשפחה, החברים והסביבה הקרובה. כיום ירדה השפעתם של אלה ואילו השפעתה של המדיה, התקשורת, עלתה מאוד. ילדים חשופים למדיה יותר משהם חשופים לחבריהם כי הם נמצאים בבית יותר מפעם, והם חשופים הרבה יותר לתכניות ריאליטי, ולכן לאלה יש משקל גדול יותר בתהליך ההתפתחותי מאשר לחברה".

 


אפשר לשנות את המציאות הזאת?

 


"המציאות תשתנה בראש ובראשונה באמצעות הכוונה של ההורים - כשההורים של הילדים מכורים לריאליטי ואפילו צופים בו ביחד איתם, הם משדרים לילדים מסר שמה שהם רואים הוא נורמטיבי, אמיתי ומציאותי. יחד עם זאת, חשוב שכל אחד יתבונן על עצמו מהצד ויחשוב עד כמה הוא מושפע מהתכנים שבהם הוא צופה. אם רוצים להפחית את השפעת הריאליטי על חיינו, צריך להתחיל בתוך הבית וקודם כול לצפות פחות בתכנים מהסוג הזה. חשוב שכולנו - ובייחוד בני נוער - נבין שהתכנים המציאותיים לכאורה שמוצגים לנו בריאליטי לא בהכרח משקפים את המציאות. הרי לא פעם ההפקה מתערבת ביד גסה בצילומים, ולפעמים אף משננים טקסטים ידועים מראש. הצופים צריכים לצפות בתכניות הריאליטי בידיעה שהן לא מייצגות מציאות אמיתית".

 

 

(מאת כת"צ ארד פז)