מגזין

ספרו לנו, איך אתם עושים הכל? (צילום: יוטיוב)

מולטי טאלנט: בני הנוער שמצליחים לשלב כמה חוגים לצד מסגרת הלימודים

איך מצליחים לשלב בין יום לימודים עמוס, מבחנים, שיעורי בית ועוד להספיק להשתתף בפעילות של תנועת נוער אחר הצהריים? ארבעת הנערים האלו יודעים את התשובה #שינה_זה_לחלשים

 נטלי נפתולישן   |   12/10/2017  |    |    |    | 

מהו הדבר הראשון עליו אתם מפנטזים אחרי יום לימודים ארוך ומעייף - לסיים את כל שיעורי הבית שצברתם או אולי בכלל שנ"צ ואז מרתון סדרות סוחף? נדמה שאלו הן שתי האופציות היחידות בעולם, אך תתפלאו לגלות שישנם בני נוער אשר מפיקים את המיטב מהזמן הפנוי שלהם בצורה קצת אחרת. ישבנו לראיון עם שיר (17), דניאל (17), שי (17) ושון (18) – בני נוער המשלבים שני חוגים או יותר יחד עם מסגרת הלימודים הצפופה, כדי לגלות כיצד החוגים תורמים לחייהם ואיך שורדים שיגרה עמוסה שכזו?

באילו מסגרות אתם משתתפים לאחר שעות הלימודים?

שון: "זו השנה השלישית שבה אני לומד לתואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה, לאחרונה סיימתי את תוכנית 'אלפא' במכון ויצמן למדע בה השתתפתי במחקר בתחום הביולוגיה".

שיר: "אני משתתפת בתנועת הצופים, ולומדת באוניברסיטה הפתוחה".

דניאל: "אני משלב בין לימודים באוניברסיטה הפתוחה, לימודי פסנתר, חדר כושר ו'מגשימים' (תוכנית מצוינות ללימודי מחשבים וסייבר)".

שי: "אני הולך לתנועת הנוער בני המושבים ומשתתף בתוכנית 'מגשימים'".

מה כל מסגרת מקנה לכם שאינכם מקבלים במסגרת הבית ספרית?

שיר: "ההדרכה בצופים מקנה לי חינוך ברמה הערכית, דבר שלרוב אין עליו דגש בבית הספר. אני זוכה לחנך ולהקנות ערכים, וכך אני גם לומדת על עצמי. אני רוכשת מיומנויות הדרכה, עמידה מול קבוצה ויכולת התבטאות. הלימודים באוניברסיטה מעשירים את הידע שלי בנושאים שמעניינים אותי".

דניאל: "המסגרות הלימודיות מעשירות את הידע שלי מעבר לתחומי הלימוד בבית הספר, ואילו הפעילות בחדר הכושר היא בשביל הבריאות".

שי: "בבני המושבים אני רוכש מיומנויות הדרכה ואחריות. ב'מגשימים' אני נאלץ להתמודד מול אתגרים ברמה גבוהה מבחינת תכנות, ואני רוכש כלים ללמידה עצמית".

שון: "מאז ומתמיד התעניינתי בעולם הטבע והרפואה, והמסגרת הבית ספרית פשוט לא סיפקה את הצורך שלי לדעת וללמוד את התחום המרתק הזה. אווירת הלימודים באוניברסיטה הפתוחה היא שונה וקשוחה יותר, במיוחד בגלל הדגש על למידה עצמית".

ספרו לנו על קונפליקט שעמד בפניכם בו הייתם צריכים לבחור בין בית הספר לבין המסגרת בה אתם משתתפים.

דניאל: "פעמים רבות נאלצתי להתמודד עם מטלות קשות מהאוניברסיטה בזמן תקופה עמוסה בבית הספר. גם אני כמו שיר בחרתי לוותר על שעות שינה".

שי: היה מבחן ב'מגשימים' שנפל על השעה העשירית בבית הספר, ובית הספר גילה התחשבות ואישר שניעדר מהשעות האלו כדי להגיע למבחן".

שון: "במידה מסוימת, בית הספר ניסה להחזיק אותי כבול אליו ולא אפשר לי תמיד לקחת זמן חופשי בשביל ללמוד למבחנים באוניברסיטה או בשביל לנסוע למעבדות במסגרת 'אלפא'. לאחר מאבק בהנהלה אני מאמין שהם הכירו בחשיבות לימודיי באוניברסיטה".

שיר: "גם הצופים, גם בית הספר וגם האוניברסיטה דורשים הקדשת זמן רב ומאמץ. לרוב ישנה התנגשות בין השלושה ומאחר ואני מחויבת לשלוש המסגרות - אני צריכה להגיש דברים לפי לוח זמנים עמוס. בדרך כלל אני מוותרת על שינה כדי להספיק הכול".

האם נאלצתם לעשות ויתורים בחייכם האישיים על מנת להספיק הכול?

שיר: "כן, בשביל להספיק הכול בזמן לרוב ויתרתי על שינה בשעות נורמליות כדי להמשיך ללמוד עד שעות מאוחרות".

שון: "בטח, הגשות בלתי פוסקות של מטלות, עבודות, בחינות – כל אלה משפיעות מאוד על חיי החברה ומגבילים אותם במידה מסוימת. יחד עם זאת, אני בהחלט שומר על קשר קרוב עם חבריי הקרובים ביותר, והם מבינים את החשיבות וההנאה שאני מפיק מהלימודים ומתחשבים בי".

דניאל: "נאלצתי להקריב שעות שינה והגבלתי את כמות הפגישות עם חבריי הקרובים. הלימודים האינטנסיביים מקשים על שמירת קשרים".

שי: "יש לי פחות זמן להיפגש עם חברים או סתם לנוח אחרי בית הספר, אבל למזלי זה משתנה ומתאפשר בסופי שבוע".

לסיכום, מהי העצה הכי טובה שלמדתם על בשרכם לגבי ניהול זמנים נכון?

שיר: "העצה הכי טובה היא לא לדחות דברים שאפשר לעשות באותו רגע, זה יחסוך כאב ראש אחר כך ויפחית את העומס. ניהול של יומן מסודר גם פותר את הבעיה".

שי: "לא לדחות דברים, לא להיות עצלנים ולא לוותר מהר מדי".

דניאל: "להקדיש זמן למטלות מוקדם ככל האפשר ופשוט לא לחכות לרגע האחרון".

שון: "לסדר את המשימות ולהגדיר מטרות בצורה ברורה. מיקוד הוא השלב הראשון בהצלחה. וכן לנסות למצוא נקודות עניין במטלות שונות, גם אם הן משעממות ומעיקות".