מגזין

(קרדיט: giphy.com

מה קורה לגוף שלנו כשאנחנו לא ישנים?

מוותרים על שינה כדי לחרוש למבחן? משוטטים בפייסבוק עד השעות הקטנות של הלילה? בדקנו מה קורה לגופנו כשמדלגים על שעות שינה #חלומות_פז

 ראש אחד   |   09/04/2016  |    |    |    | 
(קרדיט: giphy.com

מוותרים על שינה כדי לחרוש למבחן? משוטטים בפייסבוק עד השעות הקטנות של הלילה? בדקנו מה קורה לגופנו כשמדלגים על שעות שינה #חלומות_פז


 

אם גם ההורים שלכם מקבלים טלפון נוזף מהמורה על ששוב נרדמתם בשיעור, דעו שאתם לגמרי לא לבד. בני נוער רבים מעדיפים לעסוק בלמידה למבחן או בהשקעת שעות נוספות בסנאפצ'ט על חשבון זמן השינה היקר שלהם, מה שעלול להשפיע על התפקוד היומיומי, על התחושה הכללית ואפילו על המראה. נעזרנו בפרופסור אורנה צ'ישינסקי מהמכללה האקדמית בעמק יזרעאל כדי לבדוק מה קורה לנו כשאנחנו מוותרים על שנת הלילה שלנו.

 

עד כמה שינה היא באמת חיונית לנו?

 

אולי זה יישמע מוזר, אבל דעו כי מצב תמידי של חוסר שינה משפיע עלינו הן מבחינה פיזית הן מבחינה נפשית. זאת אומרת שלמספר שעות השינה בלילה יש השפעה ישירה על הרגשות שלנו, על מידת הצלחתנו בלימודים ואפילו על המראה שלנו! בגלל גורמים כאלו ואחרים בני נוער הם "קבוצת הסיכון" הגדולה ביותר, כלומר מי שמחמיצים הכי הרבה שעות שינה ושוכחים להשלים אותן. "בגילי העשרה מומלץ לישון שבע¯שמונה שעות בלילה, או חמישה מחזורי REM (שנת חלום), שאורך כל אחד מהם הוא כתשעים דקות. שעת תחילת הלימודים, המדיה האלקטרונית, עיסוקים חברתיים בשעות שאחרי הלימודים, עומס לימודי והיעדרה של סמכות הורית - כל אלה גורמים לנוער בימינו לקבל פחות שעות שינה", מסבירה פרופ' צ'ישינסקי.   

 

אמנם אין הגדרה מדויקת לשינה אידאלית, אך ההשלכות של מחסור בשעות שינה בגיל ההתבגרות ברורות מאוד. מחקרים הוכיחו שמחסור בשינה פוגע בתפקוד הקוגניטיבי (מוחי) ולכן נפגם התפקוד היומיומי בכלל - יש פגיעה בזיכרון ובריכוז וכן הידרדרות במצב הרוח. בעצם, מחקרים מצאו שמספיק לילה אחד ללא שינה כדי לאבד תאי מוח. מובן שיש הבדל בין חוסר שינה חלקי של לילה אחד לבין חוסר שינה מתמשך. מחסור חלקי בשינה יאפשר לכם לתפקד כרגיל (לא לאורך זמן, עדיין תצטרכו להשלים את השעות שהחסרתם), אך אם תקפחו בקביעות את השינה, אתם עלולים לפגוע כמעט בכל מערכת בגופכם.

 

זוכרים לישון?

 

בני נוער (בייחוד תלמידי תיכון, לפי סטטיסטיקות שונות) עוברים בקביעות תקופות של עומס בלימודים ומבחנים. סביר להניח שחלק גדול מחבריכם לכיתה (שלא נאמר - אתם) מעדיפים לחרוש לילות שלמים על החומר מאשר ללכת לישון בתחושה שאינכם מוכנים למבחן. לפי צ'ישינסקי, מדובר בטעות חמורה.

 

"בשעות השינה המוח מבצע 'סידור מחדש' של הזיכרונות ושל המידע שהוא למד לאחרונה ויוצר ביניהם קשרים. כלומר מהרגע שתשכבו לישון בערב עד הרגע שתתעוררו למחרת, החומר למבחן יסתדר היטב בראש - אף שלכאורה לא עשיתם שום פעילות לימודית. התהליכים האלה נקראים 'קונסולידציה של הזיכרון'. במהלך השינה הזיכרון מתקבע ומתגבש".

 

שינה ומשקל

מחקרים רבים בדקו את הקשר שבין חוסר שינה לבין משקל הגוף ומצאו שהדרך למשקל תקין ובריא עוברת, בין היתר, בין השמיכה לכרית. ״שעות השינה שלנו אינן משפיעות באופן ישיר על המשקל שלנו, אבל הן כן משפיעות על התיאבון שלנו ועל חילוף החומרים שלנו", מחדדת צ'ישינסקי. כלומר כשאנחנו אוכלים בזמן שהגוף שלנו אמור לנוח, קשה לו לפרק כראוי את המזון שהכנסנו לפה. בנוסף, מחקרים מצאו קשר בין מחסור בשינה לבין אכילת יתר והעדפה של מזון עתיר קלוריות ועתיר פחמימות. תכלס, כשאנחנו מדדים למקרר באמצע הלילה, גמורים מעייפות, אנחנו לא באמת מעוניינים לנשנש מלפפון ועגבנייה, נכון?

 

 

לא ישנים? לא מתפתחים!

 

יש מצב ששעות השינה שלכם שיחקו תפקיד לא קטן בהתפתחותכם. נכון, גובה ומבנה גוף קשורים בראש ובראשונה לתורשה ולתזונה, אך מתברר שגם מחזור השינה שלנו הוא גורם בהתפתחות הגופנית שלנו. לפי צ'ישינסקי, בזמן השינה מופרשים כמה הורמונים, ואחד מהם הוא הורמון הגדילה. אצל בני נוער וילדים משתחרר הורמון זה בכמויות גדולות. מחקרים רבים הוכיחו כי לשינה תרומה חיונית מאוד להתפתחות הגופנית, ממש כמו מזון ושתייה. השינה חשובה גם מהיבט ההתפתחות הרגשית; לאחר שינה הגונה אנחנו מתפקדים כהלכה, והתקשורת שלנו עם הסביבה חדה הרבה יותר. חוסר שינה, לעומת זאת, עלול לגרום לבעיות קשב וריכוז ולקשיי למידה.

 

יופי של שינה

 

המושג "שנת יופי" לא הומצא בשביל נסיכות דיסני. המושג הזה נמצא בשימוש גם בעולם הרפואי, ומטרתו להזכיר לנו ששעות השינה משפיעות בין היתר גם על המראה שלנו ובייחוד על עור הפנים והשיער שלנו. חוקרים רבים טוענים כי עור הפנים מחדש את עצמו בלילה ו"מחלים" מפגעי היום. כשמונעים מהגוף שינה, תהליך ההחלמה נפגם, והעור נאלץ להפריש רמות גבוהות של קורטיזול, הורמון שמפרק את הקולגן והאלסטין בעור (החומרים ששומרים על חלקות העור ומעניקים לו את גמישותו). חוסר שינה עלול גם לגרום להופעת העיגולים השחורים מתחת לעיניים ולנפיחות של העפעפיים. אה, והאם יצא לכם לקום בבוקר ולגלות שכל הכרית מלאה בשערות, או שאתם לא מצליחים להסתרק מבלי שהרצפה תתמלא שערות? דעו שיש סיבה לנשירה הפתאומית הזו - יאפ, היא נובעת ממחסור תמידי בשעות שינה.

 

 

שינה ומשקל

 

מחקרים רבים בדקו את הקשר שבין חוסר שינה לבין משקל הגוף ומצאו שהדרך למשקל תקין ובריא עוברת, בין היתר, בין השמיכה לכרית. ״שעות השינה שלנו אינן משפיעות באופן ישיר על המשקל שלנו, אבל הן כן משפיעות על התיאבון שלנו ועל חילוף החומרים שלנו", מחדדת צ'ישינסקי. כלומר כשאנחנו אוכלים בזמן שהגוף שלנו אמור לנוח, קשה לו לפרק כראוי את המזון שהכנסנו לפה. בנוסף, מחקרים מצאו קשר בין מחסור בשינה לבין אכילת יתר והעדפה של מזון עתיר קלוריות ועתיר פחמימות. תכלס, כשאנחנו מדדים למקרר באמצע הלילה, גמורים מעייפות, אנחנו לא באמת מעוניינים לנשנש מלפפון ועגבנייה, נכון?

 

 

 

SLEEP - תישנו טוב, זה חשוב! 

 

 

(כת"צ שילת ברקת | בעריכת כת"צ עילי שמעוני)