ראשי

גיחי, גיחי (קרדיט: giphy.com)

המילון המלא שיעזור לכם להבין את שפת היוטיוברים

כל מה שרצינו בחיינו זה לטוס למאגקון.

 אריאלה אביר   |   03/02/2017  |    |    |    | 

 

כל צופה יוטיוב אדוק יודע שלפלטפורמה המפורסמת יש לקסיקון משלה. אם יוטיוב תפס אתכם רק לאחרונה ואתם לא מבינים למה כולם מעלים סרטונים שבהם הם חותכים פריטים אקראיים בסכין קצבים, או מה זה לעזאזל ולוג, האייטם הזה נכתב במיוחד עבורכם.

 

1. סטורי טיים

https://www.youtube.com/watch?v=XavDwYDr_T8

 

מכירים את זה שחבר שלכם מתקשר אליכם באמצע הלילה כי הוא חייב לפרוק משהו? זו המקבילה היוטיוברית. תתפלאו לשמוע כמה זה משחרר לשבת מול מצלמה ולספר על הדייט הנוראי מאתמול או על חוויית קנייה נוראית שעברתם. יש המון סוגים של סרטוני "סטורי טיים", ומה שמבדיל בין הטובים למביכים היא מסירותו של היוטיובר, בין אם מבחינת דיוק בפרטים ובין אם מבחינת פתיחות כלפי הצופים שלו.

 

 

2. אתגר

https://www.youtube.com/watch?v=WQoO3GuX2fg

 

ז'אנר מאוד פופולרי ביוטיוב הוא סרטוני אתגר. ולא, לא מדובר בסרטונים שבהם אנשים מנסים לפתור שיעורים במתמטיקה בלי לבכות. כמו ה"סטורי טיים" גם סרטוני האתגר הם רבים ומגוונים, והמכנה המשותף לכולם: ככל שהסרטון הזוי יותר, כך הוא יצבור יותר צפיות. הז'אנר הזה רוכב על טרנדים, וזאת אומרת שאם יוטיוברית תעלה היום סרטון שבו תנסה למרוח על הפנים מאה שכבות של מייקאפ, היא תקבל לא מעט תגובות כועסות על כך שנזכרה מאוחר מדי. העולם שלנו דינמי והתפקיד של היוטיובר הוא להיות עם היד על הדופק ולצלם את הסרטון לפני שהטרנד נמאס על הצופים. למקרה שתהיתם, זו גם הסיבה שיוטיוב מוצף כרגע בסרטונים של אנשים שמנסים לחתוך בסכין קצבים רותחת חפצים ודברים אקראיים כמו בובות ברבי ומוצרי איפור.

 

 

3. קולאב

https://www.youtube.com/watch?v=TaTn3hUZaYI

 

אנחנו לא מדברים על הדבר הזה שהבגדים שלכם מונחים עליו כשהם לא זרוקים על הכיסא והרצפה, כמובן. משמעות המילה "קולאב" היא שיתוף פעולה. יוטיוברים שונים משתפים פעולה זה עם זה כדי להגיע לקהל צופים רחב יותר.

 

 

4. ולוג

https://www.youtube.com/watch?v=Geqw4AtEvMc

 

לפני שנסביר מהו ולוג, בואו נחזור רגע אחורה: "בלוג" הוא יומן אישי שנכתב באינטרנט. "ולוג" הוא פשוט בלוג שמצולם בווידאו. יוטיוברים רבים וטובים מתחזקים ערוץ יוטיוב משני, ואליו הם מעלים ולוגים יומיים או שבועיים. הוולוגים האלה נותנים לצופים הצצה לרגעים הזוהרים בחייהם של היוטיוברים - ובעיקר לרגעים שאינם זוהרים בעליל.

 

 

5. ולוגמס

https://www.youtube.com/watch?v=4py2yjlWjYo&t=1139s

 

אם כבר בוולוגים עסקינן, בואו נדבר על תת הקטגוריה שכובשת את הרשת מדי שנה. מדובר בשם כולל ל-25 סרטונים שיוטיוברי העולם מעלים מדי שנה לאורך חודש דצמבר - מתחילתו ועד חג המולד. התוכן של הוולוגים לא משתנה, אך הצופים מקבלים מינון מוגבר של היוטיוברים האהובים עליהם ביותר. השנה נתנו וטיוברי ישראל את הטאץ' האישי שלהם לעניין ועברתו את השם לשמות כמו "וולוגמכה" ו"וולוגנוכה".

 

 

6. וידקון

https://www.youtube.com/watch?v=Iw9lp-a02ls&t=2s

 

אם לחובבי האיפור יש את ביוטיקון ולחובבי הקומיקס יש את קומיקון, מן הראוי שגם אוהבי יוטיוב יקבלו כנס ייחודי. וידקון הוא כנס ענקי שמתקיים מדי חודש יוני בקליפורניה ומוקדש כולו ליוצרי תוכן באינטרנט. הכנס, שייסדו הסופר ג'ון גרין ואחיו האנק, כולל פאנלים שונים בהשתתפות השמות הגדולים ביותר בתעשייה ומאפשר למעריצים לפגוש את האיידולים שלהם פנים מול פנים. הפופולריות של וידקון גדלה כל כך בשנים האחרונות, שהוחלט לייצא אותו אל מחוץ לגבולות ארצות הברית, והשנה יתקיים הכנס גם באמסטרדם (בחודש אפריל) ובמלבורן (בחודש ספטמבר).

 

 

7. מאגקון

https://www.youtube.com/watch?v=lZb7QRNj1no

 

אם כבר דיברנו על וידקון, נראה לכם שלא נזכיר את הכנס הכי פופולרי בקרב בני הנוער? MAGCON הוא קיצור של Meet and Greet Convention, וכשמו כן הוא - מדובר בכנס שבו מעריצים יכולים לפגוש את כל הכוכבים הכי חמים, בהם קמרון דאלאס, אהרון קרפנטר וטיילור קניף.

 

 

8. האול

https://www.youtube.com/watch?v=mk4gtKEyQIs&t=89s

 

יש שיקראו לסרטון האול גם "סרטון שלל", או "גרירה" - אם אתם אשלי וקסמן בקשי. בסרטונים אלו היוטיובר מציג לפניכם פריטים שהוא רכש לאחרונה. צפו לכמות גדולה של האולים בתקופת החגים ולאחר בלאק פריידי, שמתקיים כל שנה בסוף נובמבר.

 

 

9. אנבוקסינג

https://www.youtube.com/watch?v=4_HKQWeLFII

 

בדומה לסרטוני האול, סרטוני אנבוקסינג נותנים לצופים הצצה לחבילה שהיוטיובר קנה או קיבל. בקטגוריה זו נכנסות קופסאות חודשיות של מותגים שונים וגם מוצרי אלקטרוניקה (שמישהו ימסור ד"ש לאייפון 7 פלוס, שכבש את לב כל היוטיוברים).

 

 

10. קליקבייט

https://www.youtube.com/watch?v=Y39LE5ZoKjw

 

אם לא שמעתם עד היום על המושג השנוא ביותר ברשת, כדאי שתקראו בעיון, כי הקליקבייט כאן כדי להישאר, לפחות בינתיים. בקצרה, מדובר במצב שבו יוטיוברים נותנים לסרטון שלהם כותרת מפוצצת ולרוב אף מטעה כדי להגדיל את מספר הצפיות שלהם. בדרך כלל, ככל שהכותרת תהיה פחות קשורה למה שקורה בסרטון, כך היוטיובר יוצף ביותר תגובות שנאה.

 

 

לערוץ היוטיוב של אריאלה לחצו כאן.