מגזין

תנו לי אוכל!! (צילום: shutterstock)

למה אנשים הופכים לעצבניים כשהם רעבים

גם לכם קשה להתמודד עם רעב? סיפור חיינו. #איפה_האוכל_שלנו

 ראש אחד   |   08/08/2015  |    |    | 
פיצה תנו לי אוכל!! (צילום: shutterstock)

גם לכם קשה להתמודד עם רעב? סיפור חיינו. #איפה_האוכל_שלנו

קרה לכם פעם שהתעצבנתם על מישהו סתם ככה, ופתאום קלטתם שהוא בסך הכל לא עשה משהו כל כך נורא, אלא אתם פשוט רעבים בטירוף? מסתבר שזו תופעה מוכרת שנקראת Hangry, שילוב בין המילים Hungry (רעב) ו-Angry (כועס), והכל קשור לתהליכים שקורים בגופנו כשהוא זקוק לאוכל (גם קרייב לבמבה נחשב?)

הפחמימות, החלבונים והשומנים שאנחנו אוכלים מתעכלים והופכים לסוכרים, חומצות אמינו וחומצות שומן, נכנסים לזרם הדם, עוברים לאיברים והרקמות והופכים לאנרגיה זמינה לגוף. כשעובר זמן מאז הארוחה האחרונה, החומר המזין הנמצא בזרם הדם שלנו פוחת ורמות הסוכר בדם יורדות.

אם רמות הסוכר בדם שלנו יורדות מספיק נמוך, המוח שלנו חושב שאנחנו נמצאים במצב מסכן חיים (כשאנחנו לא מקבלים את השוקולד שלנו אנחנו באמת יכולים לסכן חיים של מישהו). המוח, בשונה משאר האיברים בגוף, צריך סוכר כדי לעשות את העבודה שלו כמו שצריך. לכן כשחסר לנו סוכר אנחנו פתאום מרגישים שקשה לנו להתרכז או שאנחנו נורא עייפים.

דבר נוסף שיכול לקרות כשאנחנו רעבים הוא שאנחנו לא ממש מתנהגים לפי הנורמות החברתיות. מה זאת אומרת? לא להתעצבן על אנשים סתם ככה - זו נורמה חברתית די מקובלת *אימוג'י נבוך*. יכול להיות שבמצבים כאלה תצליחו להתאפק מלצאת על המורים שלכם, אבל העצבים ייצאו לכם דווקא על הבסטי או על אמא-אבא. נשמע מוכר?

עוד סיבה שיכולה לגרום לעצבנות בזמן רעב היא שכשרמות הסוכר בדם נמוכות, המוח משחרר הורמונים מסוימים, שהם אותם הורמונים שמשתחררים בשעת לחץ או מתח. הגוף שלנו חושב שהוא נמצא במצב של מתח וזה כמובן, רק תורם לעצבנות. 

המנגנון הזה בסך הכל מאד חכם. תחשבו על זה, אם האדם הקדמון היה נשאר נינוח ולא היה יוצא לחפש אוכל הוא היה נשאר רעב, לכן הגוף מתריע לנו שהגיע הזמן לאכול. נכון שהיום כבר לא צריך לצוד אוכל, אנחנו פשוט הולכים למקרר ומכינים לעצמנו סנדוויץ', אבל היי - גוף האדם הוא גוף האדם. 

איך מתמודדים? בדרך כלל במצבים כאלה הכי יתחשק לנו לפנות לממתקים או ג'אנק פוד, שבאמת יספקו לנו את הצורך המיידי בסוכר, אבל רמות כאלה גבוהות של סוכר יגרמו לעלייה חדה שתוביל לירידה חדה ברמות הסוכר בדם אחריה. עדיף לפנות למאכלים מזינים וטבעיים יותר המכילים פחמימות מורכבות, שישמרו על רמות סוכר קבועות בדם ויספקו לכם קצת שקט נפשי. בקיצור- תאכלו משהו! ואל תתנפלו על אף אחד.

ילד רעב תאכל משהו, ילד (צילום: shutterstock)

HANGRY-  מה קורה לכם כשאתם רעבים?

(דנה זקס / danaz.rosh1@gmail.com)