מגזין

(צילום: YouTube)

לא רק בגרויות וציונים: 4 בני נוער מספרים על בתי הספר המיוחדים בהם הם לומדים

רובנו לומדים בבתי ספר עם כיתות, שיעורים וספרים זהים, אבל ישנם תלמידים שבית הספר שלהם מתנהל אחרת לחלוטין מכל מה שאנחנו מכירים, והם יכולים להעביר לנו שיעור או שניים על סריגה, על קולנוע ועל חדר שינה בבית הספר. מבולבלים? שלפו את המחברות והתכוננו ללמוד דברים חדשים.

 ראש אחד   |   02/09/2016  |    |    |    | 

 


1. בית הספר לחינוך סביבתי

 

 

בית הספר לחינוך סביבתי הוא פנימייה הנמצאת במדרשת שדה בוקר, ומגיעים אליו תלמידים מרחבי הארץ המעוניינים בחוויית לימודים שונה מזאת שהכירו, כך מספרת לנו מיכל דהן, הלומדת בבית הספר.


ספרי לנו קצת על בית הספר.
"בית הספר שם דגש חברתי יותר מאשר דגש לימודי. במקום לשבת בכיתה וללמוד באמצעות ספרים ומחברות, הלמידה נעשית בשטח, כלומר הלימודים הם מעשיים. פעמים רבות החומר הנלמד מסוכם באמצעות טיולים ופרויקטים חברתיים בנושא".

למה בחרת ללמוד בבית הספר הזה?
"ההורים שלי למדו והכירו שם. מגיל קטן שמעתי בבית על הלימודים בבית הספר וידעתי שארצה ללמוד שם כשתהיה לי הזדמנות. האווירה כאן מאוד מיוחדת, ותלמידים רבים שלומדים כאן שמעו על המקום בתור ילדים ורצו ללמוד בו".

מהם הקשיים בלימודים בבית ספר מסוג כזה?
"זו מסגרת שנמצאים בה מסביב לשעון. זו פנימייה שישנים בה, ולכן אנחנו לא נמצאים הרבה בבית וזה יכול להרחיק מהמשפחה".

ולמרות הקשיים, את חושבת שעשית בחירה נכונה?
"בטח, אני מאוד מרוצה גם מהפן הלימודי וגם מהפן החברתי. אנחנו כל הזמן עסוקים בפרויקטים שונים ומחנכים אותנו לעבודה ולעשייה, יש פחות דגש על לימודים וציונים. בזכות הטיולים, הפרויקטים החברתיים והעובדה שנשארים לישון במקום, התלמידים מתלכדים למעין משפחה אחת גדולה".

2. בית הספר לאמנויות בתל אביב


בית הספר משלב בין לימודים עיוניים לבין לימודי אמנות. שוחחנו עם טל מרצ'לו זמיר, הלומד בבית הספר, והוא מספר על שילוב יפה ומעניין בין הלימודים השגרתיים, המתקיימים בבתי ספר רגילים, לבין הייחודיות של בית הספר, ששם דגש מיוחד על אמנויות ויצירה.


ספר קצת על בית הספר שלך.
"בית הספר משלב בין לימודי אמנות ללימודים עיוניים. בתחום האמנות קיימות אצלנו חמש מגמות: מוזיקה, תיאטרון, קולנוע, מחול ואמנות קלאסית. בכיתות ז'-ח' לומדים שש שעות לימודי אמנות, ומכיתה ט' ומעלה לומדים כעשר שעות מגמה בשבוע, לפעמים אפילו יותר. חלק מהתלמידים בבית הספר אינם לומדים במגמות האלה ולומדים כאן רק את התכנים העיוניים, כלומר מבחינתם זהו בית ספר רגיל לחלוטין".

אתה מרוצה מהבחירה ללמוד בבית ספר שמלמד קצת אחרת?
"אמנות היא חלק בלתי נפרד מחיי, אני עוסק בתחום באופן יומיומי ורציתי ללמוד במקום שבו יש תלמידים שמדברים בשפה שלי. אני מרגיש שבמקום הזה אני יכול לעשות את הדברים האהובים עליי ולהיות מי שאני באמת".

יש קושי בשילוב לימודי אמנות עם לימודים עיוניים?
"אנחנו נתונים בלחץ רב מבחינה לימודית, כיוון שאנחנו לומדים לפי תכנית משרד החינוך ולפעמים זה מתנגש עם התכנית האמנותית, שהיא תכנית חוץ. אם יודעים לנהל את הזמן כמו שצריך ובוחרים במה להשקיע יותר ובמה פחות, אפשר להתמודד עם הלחץ".

מהם היתרונות בלימודים מהסוג הזה?
"מפני שרוב התלמידים מתעניינים באותם התחומים, האווירה בבית הספר מאוד נעימה ואין כאן חבורות נפרדות. מבחינת לימודים, בזכות שילוב התכנים העיוניים עם תכנים שנוגעים בתחום שאני מאוד אוהב, אני מוצא את עצמי מתעניין הרבה יותר בחומר הנלמד ומוכן להשקיע מעל ומעבר כדי להצליח במקצועות השונים".


3. בית הספר למדעים ואמנויות בירושלים

בית ספר מתנהל בתנאי פנימייה. ליהי ברלי, תלמידת בית הספר, מספרת: "בית הספר מחנך ללמידה ולהתמדה, לסקרנות ולגישה פתוחה לתחומים רבים".

ספרי לנו קצת על בית הספר שלך.
"הלימודים מחולקים לארבע מגמות עיקריות: מדעים, אמנות, מוזיקה ומדעי הרוח. אחד הדברים האהובים עליי בבית הספר הוא שמורי המגמות הם לא בעלי תעודת הוראה, אלא אמנים שמעבירים לנו את הידע שרכשו במשך השנים - ולא באמצעות חומרים כתובים מראש. כדי ללמוד בבית הספר יש שלושה שלבי קבלה: מבחנים, ריאיון אישי וסדנת גיבוש, שבסופה מחליטים מי מתקבל".

למה בחרת בבית הספר הזה?
"לא התחברתי לשיטת הלימוד בבית הספר הרגיל, הרגשתי שאני בסך הכול ציון במערכת ורציתי משהו מעבר לזה. היום אני יודעת שמצאתי את מה שחיפשתי, אני מאושרת מרמת הלימודים ומהחברים שלומדים איתי".

נתקלת בקשיים כלשהם בבית הספר?
"עומס הלימודים רב מאוד, ולעתים אין לי זמן רב לתחביבים ולחברים. אני משתדלת לסדר את הזמן שלי כך שאוכל לחוות הכול, אך עדיין יש דברים שגרתיים שבני נוער עושים שאני לא מספיקה לעשות, למשל ללמוד נהיגה".

אילו דברים את אוהבת בלימודים?
"קודם כול, האנשים שסביבי. לבית הספר הזה מגיעים תלמידים שרוצים ללמוד, וזו כבר אווירה שונה ממה שהכרתי לפני כן. בנוסף, יש לתלמידים בבית הספר הרבה מקום להביע את עצמם. אחת הדרכים היא באמצעות לוח שעליו אנחנו כותבים דברים שבהם נרצה לדון או להעביר מסר כלשהו, ואחת לשבוע נבחר נושא שמדברים עליו בכיתה".

 

4.בית הספר האנתרופוסופי בהרדוף


בית ספר הדוגל בחינוך אלטרנטיבי, והשיעורים בו מותאמים לגילם של התלמידים ולא לתכנית של משרד החינוך. שוחחנו עם דריה מיתר, שלומדת בבית הספר, והיא שפכה אור על הלימודים בבית ספרה.


ספרי לי קצת על בית הספר שלך.


"הלימודים מתחלקים לשני חלקים: מערכת ותקופות. מערכת היא קבוצת שיעורים קבועה בכל יום שלא משתנה לאורך השנה. התקופות מחולקות לפרקי זמן של שלושה שבועות, שבמהלכם מקדישים שעתיים בכל בוקר ללימוד נושא מסוים, כמו תנ"ך, גיאוגרפיה ולפעמים גם מתמטיקה ואנגלית (בנוסף לשעות לימודי מתמטיקה ואנגלית שיש במערכת), ולאחר שלושה שבועות עוברים להתמקד בנושא חדש. בתום השעתיים היומיות חוזרים ללמוד לפי המערכת".

למה בחרת ללמוד בבית הספר הזה?
"זו לא הייתה בחירה שלי אלא החלטה של הוריי, שאני מאוד שמחה עליה, כמובן".

יש דברים שאת פחות מתחברת אליהם בשיטת הלימוד של בית הספר?
"אנחנו לומדים מכיתה א' ועד כיתה ח' עם מחנך אחד ובכיתה אחת, והחל מכיתה ח' ועד סוף הלימודים לומדים עם מחנך אחר ובשתי כיתות בשכבה. אחד הקשיים הוא שהמורה המחנך נשאר קבוע לאורך כמה שנים. אמנם חלק מהתלמידים מרוצים מזה (כי הם בקשר קרוב עם המחנך), אבל יש תלמידים שלא מתחברים לשיטתו ומחויבים להמשיך ללמוד איתו לאורך שנים. כדי לפתור את הבעיה הזו התחילו להוסיף מחנכים לכיתות".

את מרגישה שבית הספר נותן לך יותר ממה שבית ספר רגיל היה נותן?
"אנחנו לומדים מקצועות שבבתי ספר רגילים לא לומדים, כמו תפירה וסריגה, נגרות, ציור ותזמורת, והמגוון הזה כחלק ממערכת השעות מאוד מהנה ומעשיר".

 

 

(מאת כת"צ גאיה גורפינקל)