ראשי

(צילום מסך מיוטיוב)

טור דעה: אז מה אם היוטיובר האהוב עליכם התמסחר?

מספיק מבט מהיר באזור התגובות של כל סרטון כדי למצוא לפחות תגובה אחת שאומרת "מה זה? התמסחרת!".

 ראש אחד   |   08/11/2016  |    |    |    | 

 

 

אם בחרתם להתמכר ליוטיוב, אחת המדיות הכי פופולריות כיום, אתם נמנים עם אחת משתי הקבוצות הבאות: הקבוצה המפרגנת, זאת שבוחר להעניק את ה-subscribe הנכסף, או הקבוצה המתלבטת, שחוככת בדעתה אם להגיב בצורה מפרגנת ומחמיאה או בתגובת שנאה חמוצה (או בכלל לא להגיב, הכול בידיים שלכם). בסופו של דבר, התגובה או הסבסקרייב מגיעים ליוטיוברים, יוצרי תוכן בסגנונות שונים, שמעבירים לכם את האג'נדה שלהם בצורת סרטונים. מפה כבר אפשר להבין לבד את כללי המשחק - מספר רשומים, צפיות, לייקים ותגובות הם המדד להצלחת היוטיובר ולאיכות הסרטונים שלו.

 

 

 

יוטיוב היא רשת חברתית לכל דבר, והיא בשימוש יומיומי אצל רובנו. עם זאת, קשה שלא לשים לב לתופעה החדשה-ישנה שהתפתחה ביוטיוב. מדובר בתופעה שזכתה להתייחסות מגדולי היוטיוברים בישראל ועם הזמן גם קיבלה שם קליט - התמסחרות. אם עדיין לא הבנתם על מה כל המהומה, אולי הכול יתבהר כשנזכיר את אותם מוצרים ומותגים מוכרים שמאזכר יוצר התוכן בסרטונים שונים. במילים אחרות, יוטיוברים "ממוסחרים" בוחרים לפרסם מוצר כלשהו בתמורה לכסף. קשה לפספס את העובדה שכל מי שבוחר לפרסם מוצרים אצלו בערוץ נתפס לרוב בעיני הצופים כאדם לא אמין ששילמו לו כדי שיאמר דברים מסוימים.

 

פרסומת מוזיקלית למילקי של היוטיוברית ליגל רז:

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=vyAzlRWSk2s

 

 

גם בחו''ל: הוולוגר קייסי נייסטאט מסקר טיסה בשווי 21 אלף דולר שקיבל בחינם:

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=84WIaK3bl_s

 

 

 

מצד אחד, יוטיוברים נתפסים כיום כמודל השראה לאנשים רבים. אם אי פעם צפיתם בסרטון יוטיוב, ודאי הרגשתם שרק אתם והאדם שמדבר למצלמה נמצאים בחדר, ולכן לא חסרות תגובות של צופים הטוענים כי היוטיובר האהוב עליהם מרוויח כסף על חשבונם. אפשר להבין, אם כן, שלא מעט צופים מרגישים שחברות איפור ומותגי אוכל או גיימינג פלשו למערכת היחסים ה"פרטית" שלהם עם היוטיובר האהוב.

 

 

 

מצד שני, אסור לשכוח שיוצרי התוכן עובדים קשה בעבור כל דקת צפייה שלכם, לכן לגיטימי שינסו להרוויח מההשקעה שלהם. רוב היוטיוברים מסבירים כי הם ממליצים על מוצר רק אם הם מאמינים בו, אז למה לא בעצם? כל עוד פרסום המוצר לא פוגע באיכות הסרטון עצמו, אתם מקבלים עוד סרטון מהיוצר האהוב עליכם, ואותו יוצר מקבל תשלום שעוזר לו להשקיע יותר בערוץ שלו ולהפיק תכנים יותר מקצועיים.

 

 

היוטיובר הישראלי שחר סויקיס מסביר למה לדעתו יוטיוב והתמסחרות יכולים ללכת ביחד:

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=F75PpF-bMU0

 

 

 

ההתמסחרות מאוד תלויה ביוטיובר. יש כאלו שיפרסמו מוצרים באגרסיביות וימקדו את המשך עשיית הסרטונים שלהם בפרסומות, פרסומות ועוד פרסומות. אבל יש גם כאלה שיפרסמו מוצרים במתינות וימליצו עליהם כי לדעתם הצופים ימצאו בהם עניין.

 

 

צפו איך היוטיובר nonstop gaming הצעיר מסקר מחשב שקיבל (ספוילר: זה מה שנקרא "התמסחרות מתונה ועניינית") :

 

https://www.youtube.com/watch?v=iQRzv9PwIyM

 

 

התמיכה של הצופים אמורה להיות מבוססת על התוכן ועל ערכו של האדם שבו בחרו לצפות, ולא על ההחלטה שלו "להתמסחר" ולפרסם מוצרים מדי פעם. עם זאת, אם אתם עוקבים אחרי יוטיובר שמעלה תוכן ממוסחר בתדירות מוגזמת ולדעתכם גם השתנה לחלוטין בעקבות ההתמסחרות והתהילה, יש לכם את כל הזכות להסיר את ה"עוקב". רק אל תשכחו שכצופים אתם לא משלמים לאף אחד כדי שיעלה עבורכם סרטונים. הכול בא מאהבה, גם שלכם וגם של היוטיוברים.  

 

 

שתפו אותנו, מה דעתכם על ההתמסחרות?

 

(כת"צ עינב לוגסי/ einav.rosh1@gmail.com)